آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

تلفن تماس آموزشگاه

09960722001

 

 

آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

تلفن تماس آموزشگاه

09960722001

 

 

آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

فرمول های سیم پیچی موتور

دسته بندی مقالات

تهران، میدان انقلاب، نرسیده به خیابان والعصر،روبه روی ترمینال کاوه، بن بست یار احمدی، پلاک 2​

pouyaelectronic.edu@gmail.com

09960722001

هر روز هفته

فرمول های سیم پیچی موتور
56
2023-05-08
ghorbani

سیم پیچی موتورها از فرمول های گوناگونی تشکیل شده است و این فرمول های سیم پیچی یکی از مهمترین دغدغه های آن دسته از افرادی است در صنایع گوناگون فعالیت دارند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید با فرمول های سیم پیچی موتور ها اطلاعاتی را کسب کنید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

فرمول های سیم پیچی موتور

سیم پیچی موتورها یکی از مهمترین کارها است که بیشتر صعنت کاران در شغل های گوناگون تلاش می کنند تا بتوانند این فرمول های پیچیده را یاد بگیرند تا بتوانند کار های مورد نیاز خود را انجام دهند. همان طور که بیشتر شما هم می دانید سیم پیچی موتورها فرمول های پیچیده ای دارد که باید تمام آنها را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید سیم پیچی موتورها را بدون خطر انجام دهید. شاید این سوال برای شماهم پیش آمده باشد که آیا می توانم سیم پیچی موتور را خودم در محل کارم انجام بدهم؟ خیر همانطور که گفته شد سیم پیچی موتورها کار تخصصی است که بهتر است به دست تکنسین های ماهر و کار بلد انجام شود، ما به شما سایت پویا الکترونیک را معرفی می کنیم،
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید فرمول های سیم پیچی موتور ها را یاد بگیرید بهتر است یک سری از مهم ترین  اصطلاحات در این خصوص را یاد بگیرید.
مهمترین اصطلاحات سیم پیچی موتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

 

فرمول های سیم پیچی موتورها

 

1. تعداد قطب های استاتور

برای شناسای قطعات داخل موتور ها بر روی پوسته موتورها مشخصات آن ها ثبت شده است. تعداد قطب های استاتور نیز با علامت 2pنشان داده شده است. هنگام سیم پیچی موتورها لازم است که تعداد قطب های استاتور را بدانید به همین خاطر باید به نوشته های و علامت روی پوسته آن باید توجه کنید.

2. تعداد شیارهای استاتور | فرمول های سیم پیچی موتور

حروف Z نشانه تعداد شیارهای استاتور ها است. اطلاعات مهم و مربوط به اندازه شیارهای استاتور ها و تمام موتور های الکتر یکی بر روی پلاک موتور نوشته شده است. روی پوسته تمام وسایل الکتریکی یک پلاک وجود دارد که از اطلاعات مهم را بر روی آن می نویسند.

3. گام کلاف

به اندازه شیارهای که در میان دو بازو واقع شده است یک کلاف را گام کلاف می گویند گام کلاف یکی از مهم ترین قطعات سیم پیچی موتورها است.

4. محور قطبی

محور قطبی خطی است که یک طرف آن با حروف S علامت گذاری شده است و طرف دیگر آن با حرف N نشان داده شده است. به این خط بیشتر تکنسین ها خط مغناطیسی نیز می گویند.

5. گام قطبی

گام قطبی یکی از مهم ترین بخش های سیم پیچی موتور های الکتریکی است. به اندازه شیارهای از استاتور که به وسیله یک قطب گسترده شده است را yo یا گام قطبی می گویند.

6. سیم پیچی یک طبقه | فرمول های سیم پیچی موتور

سیم پیچی یک طبقه به شیارهای استاتوری که روی یکی از بازو ها قرار گیرد را می گویند.

برآورد های مهم سیم پیچی موتور ها

1. دستور براورد دور سنکرون سیم پیچی موتور

دستور براورد عدد دور سنکرون یکی از مهم ترین دستورهای سیم پیچی موتور است.دور سنکرون مانند تمام قطعات موتورها با علامت Ns نشانه گذاری شده است برای یاد گیری دستور دور سنکرون باید برآورد زیر را انجام بدهید.
در براورد بالا علامت 2pنشانه اندازه قطب ها و علامت F نشانه فرکانس جریان متناوب در یک موتور هستند.

2. برآورد دستورات سرعت گردش روتور موتورها

موتور ها ی الکترونیکی از دو بخش استاتور و روتور ساخته شده است. روتور بخش متحرک و دوران یک موتور الکتریکی است. برای اینکه سرعت دوران یک روتور را برآورد کنیم از دستوراتی که پایین نوشته شده است باید استفاده کنیم:
در دستورات بالا علامت Nr نشان سرعت گردش روتور موتور الکتریکی است، علامت S نشان  درصد لرزش است، علامت Ns نشان دور سنکرون الکتریکی است.

 

برآورد های مهم سیم پیچی موتور ها

 

3. دستور براورد گام قطبی موتورالکتریکی

گام قطبی را از رابطه زیر براورد می کنند در دستور اندازه قطب های استاتور را با نشانه 2p و اندازه شیارهای استاتور را با نماد z نشان می دهند.

4. برآورد دستور تعداد دور سیم پیچی موتور | فرمول های سیم پیچی موتور

در صنایع گوناگون دور موتورها را بر بنیاد دقیقه نشان می دهند. اندازه دور بر دقیقه هر موتور را با علامت R.P.M نشان می دهند.این اندازه برای هر موتور الکتریکی دائمی است و بری روی دیواره موتور نوشته شده است.

5 برآورد دستور زاویه مکانیکی بین شیارها

یکی دیگر از مهمترین براوردهای سیم پیچی موتور الکتریکی را برآوردهای مربوط به دستورات زاویه مکانیکی وسط شیارهای شکل می دهد. اگر بخواهید زاویه مکانیکی مورد نظر خود را پیدا به دست بیاورید باید عدد 360 را به اندازه شیارهای مورد استفاده تقسیم کنید.
فراموش نکنید برای  سیم پیچی موتورهای الکترونیکی باید دقت زیادی کرد زیرا این کار به حساسیت بسیار بالای نیاز دارد. یک اشتباه کوچک یا بی توجهی در دستورات و انجام دادن برآورد های سیم پیچی موتور الکتریکی باعث ایجاد مشکلات بسیار خطر ناک و جدی می شود به همین منظور اگر شما برای اولین بار است که میخواهید از دستورات سیم پیچی موتور های الکتریکی استفاده کنید بهتر است به کمک تکنسین های کار بلد این کار را انجام دهید تا دچار هیچ مشکلی نشوید.

6. برآورد دستورات تعداد شیارهای هر فاز در زیر هر قطب از سیم پیچی

از دیگر برآورد های مهم سیم پیچی موتور الکترونیکی را برآورد اندازه شیارها شکل داده است. اندازه شیارهای هر فاز در قسمت زیر هر قطب از سیم پیچی را با علامت q نشان می دهد. اندازه شیارهای مربوط به سیم پیچی موتور مساوی است با علامت Z. اگر بخواهیم فاز هر قطب را نیز با علامت M نشان بدهیم، در این صورت اندازه شیارهای هر فاز را با برآورد Z/Mمی توانیم به دست بیاریم. پس به خاطر اینکه هر فاز را 2p تشکیل داده است پس تعداد شیارهای زیر هر قطب برای هر فاز از تقسیم Z/M به اندازه قطب های موتور بدست می آید.

7. برآورد دستورات گام سیم بندی | فرمول های سیم پیچی موتور

یکی دیگر از مهمترین برآورد های قابل استفاده در سیم پیچی موتورهای الکتریکی را برآورد مربوط به گام سیم بندی شکل داده است. گام سیم بندی با علامت Yz نمایش داده می شود که برای دستورات مقدار Yz نیاز به عدد هارمونی دارد.
برآورد باد علامت Yz نشان گام قطبی موتور و علامت N نشان عدد هارمونی است.

8. برآورد دستورات گام فازی

یکی دیگر از مهم ترین و اصلی ترین برآورد سیم پیچی موتور الکترونیکی گام موتور الکترونیکی است، علامت Yph نشانه فازی یک موتور الکترونیکی است در هر موتور سه فاز می توانیم 120 درجه الکتریکی اختلاف را بین فازها مورد رصد قرار دهیم.
برای اینکه سیم پیچی موتور ها بتواند کارایی فوق العاده ای از خود نشان بدهند به دستورات گام فازی دارد برای دستورات گام فازی یکی از سیم پیچی های زیر لازم است.

 

روش های مختلف سیم پیچی موتورها

 

روش های مختلف سیم پیچی موتورها

در سیم پیچی کلاف های الکترونیکی موتورها از دو روش کلاف مساوی و کلاف متحد المرکز اجرا می کنند. برای وصل کردن سیم پیچی کلاف مساوی، باید تعداد سیم پیچی کلاف و اندازه دور کاملا مساوی باشد. اما بری اگر گام کلاف ها متفاوت و مرکز کلاف ها در یک نقطه باشد، سیم پیچی کلاف متحد المرکز است.

یکی دیگر از مراحل سیم پیچی موتور الکتریکی، سربند کلاف ها است که از دو نوع سر بندی اتصال نزدیک و سربند اتصال  دور انجام می شود. اگر کلاف های یک فاز از یکدیگر فاصله نداشته باشند از اتصال دور استفاده می شود، اما اگر کلاف تاحدود یک گام قطبی فاصله داشته باشند از روش سربندی اتصال نزدیک استفاده می شود.
بعد از سیم پیچی و پس از سربندی کلاف ها هر دو طرف سیم از هر فاز به خارج از موتور به دلیل اتصال به شبکه برق کشیده می شود.
برای انجام این کار  به شش ترمینال در جعبه اتصال احتیاج است و اتصال سیم پیچ ها به شکل ستاره یا مثلث باید صورت بگیرد.
و در آخر سیم پیچی موتورها ی الکتریکی ، آخر فاز سه را باید با حروف Z و اول فاز را به حروف W، اول و آخر فاز دو را با حروف های Y و V و اول و آخر فاز اول را با U و X وصل می کنند.

حرف آخر
امروز ما در این مقاله فهمیدیم که  فرمول های سیم پیچی موتور ها کاری تخصصی بوده و نیاز به مهارت زیادی دارد. اگر شماهم جزء آن دسته از افراد هستید که قصد یاد گرفتن فرمول های سیم پیچی موتور را دارید ما به شما سایت پویا الکترونیک را پیشنهاد می دهیم، سایت پویا الکترونیک یکی از بهترین و معروف ترین سایت های الکترونیکی است که دارای تکنسین های با تجربه و جوان است که تجربه بسیار بالای در خصوص اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتورها و فرمول های مربوط به آن را دارند و به راحتی در اختیار شما قرار می دهند‌.  برخی از دوره های در حال اجرا در مجتمع آموزشی پویاالکترونیک عبارتند از دوره های آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات برد ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و آموزش سیم پیچی و آموزش برق ساختمان و … 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *