آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

تلفن تماس آموزشگاه

09960722001

 

 

آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

تلفن تماس آموزشگاه

09960722001

 

 

آموزشگاه پویا

الکترونیک

آموزشگاه برق و الکترونیک در تهران

از بین بردن تاری عکس

دسته بندی مقالات

تهران، میدان انقلاب، نرسیده به خیابان والعصر،روبه روی ترمینال کاوه، بن بست یار احمدی، پلاک 2​

pouyaelectronic.edu@gmail.com

09960722001

هر روز هفته

از بین بردن تاری عکس

برای از بین بردن تاری عکس چه باید کرد؟ چگونه یک تصویر را رفع محو کنیم؟ در این مقاله به شما می گوییم به راحتی می توانید با ابزارهای مناسب یک تصویر تار را شفاف کنید. به طور معمول، کاربران برای ویژگی های اصلی رفع محو کردن تصویر، به سراغ برنامه های نرم افزاری اصلی می روند. با این حال، اکنون می توانید به سراغ ابزارهای دیگری بروید که قادر هستند عکس ها را به طور خودکار با هوش مصنوعی از بین ببرد.

چرا تصاویر من تار هستند؟

دلایل زیادی برای تار شدن تصاویر وجود دارد. مثلا می تواند به دلیل تنظیمات دوربین یا لرزش دوربین شما درست هنگام گرفتن عکس باشد. همچنین ممکن است افکت‌ های تاری را عمداً ایجاد کرده باشند و حالا بخواهید آن را حذف کنید. یا حتی ممکن است تصویر را به صورت کامل از اینترنت دانلود نکرده باشید.

 

به چه دلیل عکس را شفاف می کنیم؟

 

به چه دلیل عکس را شفاف می کنیم؟

واضح کردن یک عکس در شرایط مختلف ممکن است بسیار حائز اهمیت باشد و اهداف متفاوتی دارد. برای همه افراد ممکن است اتفاق بیفتد که لحظات ارزشمندی را ثبت کرده باشند که قابل تکرار نیستند، اما متاسفانه تصاویری که ثبت شده اند، واضح نیستند. حال برای از بین بردن تاری عکس چه باید کرد؟

 

دوره های آموزشی دارای تخفیف ویژه: آموزش سیم پیچی – آموزش تعمیرات موبایل

 

لرزش دست هنگام عکسبرداری یا حرکت ناگهانی سوژه می تواند باعث تار شدن عکس شود. یکی دیگر از دلایل تار شدن عکس ها این است که عکاس عجله می کند و قبل از اینکه دوربین بتواند به طور خودکار فوکوس کند، عکس می گیرد. دلیل دیگر می تواند لرزش پایه دوربین در هنگام عکسبرداری باشد.

گاهی اوقات عکسی را در اینترنت یا یکی از وب سایت ها پیدا می کنید که برای مقاله یا پروژه شما بسیار مناسب است، اما کیفیت آن چندان خوب نیست و کمی تار هستند. در این موارد باید اقداماتی را جهت از بین بردن تاری عکس انجام دهید.

در این مقاله روش های مختلف بهبود کیفیت تصویر را به اختصار توضیح می دهیم.

چگونه کیفیت عکس را افزایش دهیم؟

از بین بردن تاری عکس می تواند به روش های مختلفی انجام شود. بهبود عکس را می توان از طریق تلفن، نرم افزار و ویرایش آنلاین عکس در برخی از سایت های تخصصی انجام داد. بهبود تاری تصویر عمدتاً به دو عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • کنتراست تصاویر
  • روشنایی تصویر

کنتراست تصویر در واقع تفاوت رنگ میان لبه های یک عکس است. چنانچه تصویر کنتراست پایینی داشته باشد، لبه های تصویر واضح هستند و محو نمی شوند.

یکی دیگر از دلایل تار شدن ممکن است روشنایی کم تصویر باشد. این بدان معناست که دیافراگم دوربین قبل از گرفتن عکس نور کافی نداشته است. اگر کنتراست و وضوح تصویر بوسیله نرم افزارهای خاصی بهبود یابد، مشکل تار شدن عکس تا حد زیادی رفع می شود. البته کیفیت هر نرم افزار جهت بهبود کنتراست و وضوح تصویر متفاوت است و لازم است هر عکس را در چندین برنامه مختلف ارائه دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چگونه از تار شدن عکس جلوگیری کنیم؟

همواره گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. در صورتی که از ابتدا اقداماتی را برای جلوگیری از تار شدن عکس انجام دهیم، طبیعتا برای از بین بردن تاری عکس به دردسر نمیفتیم. برای جلوگیری از تاری تصویر، بهتر است دوربین را با دو دست بگیرید. و پس از فشار دادن دکمه شاتر چند ثانیه صبر کنید، همچنین می توانید از پایه دوربین در موقعیتی ثابت برای عکس گرفتن بدون لرزش دست استفاده کنید.

 

چگونه از تار شدن عکس جلوگیری کنیم؟

 

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، بهتر است قبل از عکس گرفتن، لنز دوربین را با دستمال مناسب تمیز کنید تا کثیفی روی لنز باعث تار شدن عکس ها نشود.

عدم تحرک سوژه و عناصر عکاسی نیز در ثبت تصاویر باکیفیت و شفاف موثر است.

اکثر گوشی ها به دوربین فوکوس خودکار مجهز هستند. جهت استفاده صحیح از این گزینه و محو نکردن تصویر، زمان مناسبی را برای عکاسی اختصاص دهید و تا زمانی که دوربین به درستی روی شی مورد نظر شما فوکوس کند صبور باشید.

همچنین با انتخاب سوژه در حین عکاسی، فوکوس تصویر را بر روی هر قسمت از عکس تنظیم کنید.

باید سعی کنید نفس خود را حبس کنید یا بازدم را بسیار آهسته انجام دهید تا لرزش تا حد ممکن کاهش یابد. حتی بهتر است که هوا را تا نیمه قبل از قرار گرفتن در معرض هوا بیرون دهید.

اگر یک دیوار در نزدیکی خود دارید، می توانید از آن برای ثابت نگه داشتن خود استفاده کنید. نگه داشتن آرنج های خود بر روی طاقچه یا تکیه دادن به دیوار به شما کمک می کند لرزش دوربین را به حداقل برسانید.

اشتباهات رایج که باعث تار شدن تصاویر می شوند

تار شدن تصاویر دلایل متعددی دارد که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

سرعت شاتر شما خیلی پایین است

هنگامی که دوربین خود را در دست می گیرید، برای جلوگیری از تاری ناشی از لرزش دوربین، باید دوربین خود را در حالت اولویت شاتر قرار دهید و با سرعت 1/500 ثانیه عکس بگیرید. سپس سرعت شاتر خود را کاهش دهید و تصویر دیگری بگیرید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که تا 1 ثانیه یا بیشتر پایین بیایید.

عدم استفاده از سه پایه

اگر لرزش دوربین را تجربه می‌کنید و نمی ‌توانید از سرعت شاتر سریع‌ تر استفاده کنید، به شدت توصیه می کنیم از سه پایه استفاده کنید. تا دوربین در حالت ثابت قرار بگیرد.

بد نگه داشتن دوربین

برای نحوه عکاسی درست و از بین بردن تاری عکس لازم است بایستید و پاهای خود را کمی از هم باز کنید، یکی به سمت جلو حرکت کرده و محکم روی زمین سفت کنید تا بدن خود را از راست به چپ و پشت به جلو ثابت کنید. با گرفتن لنز از زیر، دوربین را با دست چپ خود حمایت کنید و از دست راست خود برای گرفتن دستگیره استفاده کنید و دکمه شاتر را به آرامی فشار دهید. آرنج های خود را به صورت ثابت به سمت سینه بچسبانید و به جای استفاده از نمایش لایو از منظره یاب بهره مند شوید.

دیافراگم شما خیلی باز است

سایز دیافراگم عمق تصویر را مشخص می کند، به این صورت که چه مقدار از سوژه در فوکوس است. و این تاثیر مستقیمی بر وضوح عکس شما دارد. هنگامی که یک لنز فوکوس را پیدا می کند، روی یک فاصله خاص به نام صفحه فوکوس قفل می شود. بنابراین اگر روی مثلاً 15 سانت فوکوس کنید، هر چیزی که 15 سانت دورتر از دوربین است، حداکثر وضوح را خواهد داشت و هر چیزی که در جلو یا پشت آن باشد شروع به محو شدن خواهد کرد. قدرت و سرعت کاهش وضوح کاملا به دیافراگم بستگی دارد.

عدم تمرکز در مکان صحیح

چنانچه از سه ‌پایه محکم جهت عکس برداری استفاده می‌ کنید، اما در موقعیت نامناسبی فوکوس کنید، تصویری که ثبت می شود، تار خواهد بود.

فوکوس دقیق به ویژه هنگام استفاده از دیافراگم باز بسیار مهم است. یک اشتباه محاسباتی جزئی در فوکوس می تواند سوژه را به طور کامل از سطح کانونی خارج کند یا سوژه ای با جلوه تار به شما بدهد.

استفاده از حالت فوکوس خودکار نادرست

در اکثر دوربین ها سه حالت اصلی فوکوس ارائه می شود. هر بار که با وضعیت عکسبرداری جدیدی روبرو می شوید، باید بین این حالت ها جابجا شوید. در غیر این صورت، عکس خوب و واضحی در اختیار نخواهید داشت.

 

اشتباهات رایج که باعث تار شدن تصاویر می شوند

 

عدم استفاده از فوکوس دستی

با اینکه ما فوکوس خودکار را پیشنهاد می کنیم، یک زمان خاص وجود دارد که فوکوس دستی مفید است. آن هم وقتی است که دوربین شما روی سه پایه است و از دیافراگم باز برای دستیابی به عمق میدان بسیار کم استفاده می کنید.

در چنین شرایطی اگر می خواهید مطمئن شوید که مهمترین چیز در کادر شما واضح است، به سراغ فوکوس دستی بروید. سپس از عملکرد بزرگنمایی 5 یا 10 برابر استفاده کنید.

آلودگی روی لنز یا جلوی آن وجود دارد

وجود هر نوع لکه ای حتی کوچک روی لنز شما، بر میزان وضوح و کیفیت تصویر شما موثر است. و اگر یک فیلتر پلاستیکی ارزان را جلوی لنز خود قرار دهید، کیفیت تصویر را نیز کاهش می دهد. پس از تمیز بودن لنز خود مطمئن شوید. و مطمئن شوید که تمام فیلترهای شما با کیفیت هستند.

کیفیت لنز شما ضعیف است

همانطور که گفته شد، کیفیت لنز می تواند در کیفیت تصویر تفاوت ایجاد کند. بعضی از لنزها امکان دارد در مرکز شارپ قرار داشته باشند. اما در گوشه ‌ها و لبه ‌های تصویر تار شوند. بنابراین یکی دیگر از راه های از بین بردن تاری عکس این است که لنز دوربین شما کیفیت خوبی داشته باشد.

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید اطلاعات لازم در خصوص روش های از بین بردن تاری عکس، جلوگیری از تاری عکس و … را دریافت کنید. در این مطلب از سایت پویا الکترونیک سعی کردیم اشتباهات رایج در عکاسی و مواردی که باعث ضعیف شدن وضوح تصویر می شوند، را بیان کنیم. حال اگر سوالی برای شما مطرح است می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در وبسایت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *